מה כדאי לדעת על חיסונים – לנשים בהריון

ברוכה הבאה לעולם המרגש של יצירת חיים! מהרגע בו צפית בשני הפסים על המקל, התחילה לחלחל ההבנה שאת כבר לא לבד. הגוף שלך מקבל כעת משימה חדשה וכולו מגויס למטרה – גידול העובר. הכל משתנה. מאזן הנוזלים והאנרגיה פועל אחרת, מערכות הגוף מתפקדות אחרת והאיברים משנים את מיקומם. חלק מהשינויים מורגשים יותר וחלק פחות. מערכת החיסון, למשל, צריכה כעת להגביר את פעילותה על מנת להגן עליך טוב יותר מפני זיהומים חיצוניים.

טבעי שההריון מלווה בתחושות אמביוולנטיות. מצד אחד מדובר בתקופה מרגשת, מלאת אושר וציפייה. מצד שני קשה להימנע מתחושות החרדה והקשיים הפיזיים הרבים המלווים את התהליך.

תפקידך כאם מתחיל עוד הרבה לפני הלידה. את כבר חשה בתוכך את הצורך העז להגן על החיים הנוצרים ברחמך ולעשות את המירב על מנת לספק לו או לה את כל הנדרש לקראת היציאה לעולם. לא ניתן להתעלם מהעובדה כי דברים רבים יכולים להשתבש במהלך חודשי ההריון. על אף שאין ביכולתינו למנוע כל בעיה או פגיעה, ישנן מספר פעולות שניתן לנקוט על מנת להבטיח בריאות מקסימלית לאם ולעובר. בתקופה זו יש להימנע מחומרים אשר עלולים להזיק, כמו עשן סיגריות, אלכוהול ותרופות מסוימות. כמו כן חשוב יותר מהרגיל להימנע מזיהומים, לכן גם נקפיד ביתר שאת על היגיינה ועל צריכת מזון נקי ומפוסטר.

לרפואה מונעת יש תפקיד חיוני בשמירה על הריון תקין ומלא. בדיקות רבות ומעקבים ניתנים לנשים במסגרת סל הבריאות כדי לזהות ולמנוע בשלב מוקדם בעיות שונות, כמו רעלת הריון או סוכרת. בנוסף, חשוב להקפיד על החיסונים המומלצים לפני ובזמן ההריון על מנת למנוע סיבוכים הנובעים ממחלות זיהומיות. על כך נרחיב מעט כאן:

  • חיסון נגד שפעת ניתן לנשים שנמצאות בהריון במהלך הסתיו והחורף. תפקיד חיסון זה הוא להגן על האם ההרה, מכיוון שהריון מציב אותה באוכלוסיית סיכון לסיבוכי השפעת.
  • חיסון נגד שעלת חשוב במיוחד לכל אישה הרה במהלך השליש השלישי להריון (שבועות 27-36), על מנת להגן על התינוק שייוולד מפני הסכנה שיחלה בשעלת בחודשי חייו הראשונים, לפני שיספיק לקבל בעצמו את החיסון הראשון (בגיל חודשיים).

הצורך במתן חיסונים במהלך ההריון במטרה להגן על התינוק נובע מההבנה שתינוקות נולדים עם מלאי נוגדנים מאימם. נוגדנים הם חלבונים של מערכת החיסון אשר מכוונים ספציפית נגד גורמים מחוללי מחלה שונים ויכולים להילחם בהם. הנוגדנים המועברים מהאם מגנים על התינוק בחודשים הראשונים לחייו. נוגדנים אלה יתפרקו בהדרגה במהלך החודשים שלאחר הלידה, ובזמן הזה התינוק יתחיל לייצר נוגדנים בעצמו נגד הגורמים שגופו ייתקל בהם.

בהריון מאושרים לשימוש רק חיסונים המכילים רכיבים מהחיידקים או הווירוסים ("חיסונים מומתים"), ולא רכיבים חיים בעלי יכולת נדידה והתרבות בגוף. בצורה כזו, אין שום חשש שרכיבי החיסון ינדדו לעובר. נוצרת תגובה חיסונית מקומית בשריר של האם המחוסנת, אשר עלולה לעיתים לגרום לכאב מקומי במקום ההזרקה או תחושה רעה למשך מספר ימים. בזמן זה, רכיבי החיסון מתחילים להתפרק ומתפנים מהגוף. לאחר שבועיים-שלושה, כל שנותר בגוף האם המחוסנת הם הנוגדנים שנוצרים כנגד מרכיבי החיסון. נוגדנים אלה יכולים לחצות את השלייה ולהגיע לעובר במהלך השליש השלישי. כשהתינוק ייוולד, הוא אמנם יתנתק ממך פיזית, אך הוא עדיין לא יוכל להתמודד לבד עם העולם, למרות שהוא מצויד בכל ההגנות האפשריות שהענקת לו במהלך ההריון.

האתר מנוהל ומתוחזק ע"י עמותת מדעת

פיתוח: דניאלה קרני-הראל

עיצוב ומיתוג: כרמי אהוביה


תרומה לעמותת מדעת

אנו עושים כל מאמץ כדי להנגיש מידע מבוסס-ראיות ומהימן בנושאי בריאות. אנו משקיעים זמן ומשאבים רבים על מנת שהמידע המובא באתר יהיה העדכני והמדוייק ביותר, מגובה במקורות מדעיים ותואם את הידע המקצועי בתחומים הרלוונטיים. יחד עם זאת, אין במידע שבאתר כדי להוות המלצה רפואית. אנו מעודדים את מי שחפץ בהמלצות ועצות פרטניות בנושאים רפואיים לפנות באופן אישי לרופא/ה מורשה/ית או לבעל/ת רשיון באחד ממקצועות הבריאות הרלוונטיים.

מוזמנים לקרוא עוד על תהליך יצירת התוכן שלנו

הפרטיות שלכם חשובה לנו
האתר של מדעת עושה שימוש בעוגיות על מנת ליצור חוויה נעימה לכל המבקרים, אתם מוזמנים לקרוא על זה עוד ב דף תנאי המשתמש שלנו

Midaat © 2024 | מדעת - למען בריאות מושכלת