נתוני קורונה בישראל
תרמו לעמותה

עזרו לנו לקדם את בריאות הציבור בישראל, לחברה בריאה יותר

כפתור לתרומה לעמותת מדעת באמצעות paypal
מחלת קורונה - מרכז מידע
מידע על קורונה - בקישור הזה
קישורים

מסיבת הדבקה? לא בבית ספרנו

29.08.21
עכשיו כבר מאוחר לגבש מתווה חדש לשבוע הקרוב אבל עדיין לא מאוחר מדי להציל נפשות

ביום רביעי הקרוב אמורה להתחיל שנת הלימודים בבתי הספר ובגנים, ומתווה הפתיחה משתנה חדשות לבקרים. התוצאה: הורים מבולבלים, צוותי חינוך שאינם יודעים מה ילד יום, ורשויות מקומיות שגם אצלן אין תשובות של ממש. כרגע המתווה מורכב משלושה חלקים: בדיקות סרולוגיות לגילוי ילדים שחלו בעבר ויש להם נוגדנים לנגיף, בדיקת אנטיגן מהירה שעושים ההורים יום לפני תחילת השנה ובדיקות שבועיות במסגרת "מגן חינוך" בכל בתי הספר בארץ.

אני עובדת כרופאת ילדים בעיר אדומה, שבה אחוזי ההתחסנות מהנמוכים בארץ. בשנה וחצי האחרונות ליוויתי את הקהילה שלי בכל אחד מגלי הקורונה כרופאה וכאמא לילדים קטנים במערכת החינוך ואני יכולה לומר שמתווה החינוך פשוט לא עובד. הוא היה בעייתי כבר כשפורסם לראשונה, וכעת המצב אפילו גרוע יותר כשמנהלי בתי הספר הם שיחליטו אם לקבל ילד ללא בדיקה ללימודים. מתווה כזה לא רק שאינו מסוגל לשלוט בהדבקות במערכת החינוך אלא גם לא יצליח לאפשר למידה סדירה, פרונטלית ויעילה תוך כדי שמירה על בריאות התלמידים ובני משפחותיהם.

החלק הראשון של מתווה החינוך הוא בדיקה מהירה שנעשית על ידי ההורים. גם אם נניח שמרבית ההורים אחראיים וירצו לבצע את הבדיקה לילדיהם לפי ההנחיות, לבדיקה זו יש כמה מגבלות שצריך להכיר בהן. הראשונה שבהן היא העובדה שאחוז השלילי השגוי בבדיקות אלה גבוה (הילד חולה אבל הבדיקה אינה מזהה זאת). עניין אחר הוא שתוצאת הבדיקה תלויה במיומנותם של הבודקים, וזה נכון גם אצל ילד שנמצא בשיא מחלתו. זה קורה מפני שרגישותה של הבדיקה נמוכה מדי, ובמקרה של ילד שנדבק רק באחרונה זה לא מספיק בשביל לזהות את מחלתו.

נוסף על כך, אפשר להניח שהורים שייזכרו בבוקר בצורך לבצע בדיקה בעודם ממהרים לעבודה יתקשו בכך מאוד. גם הילדים יכולים לחוש אי נוחות כבר בסיבוב הראשון של המטוש בנחיר, ולכן ההורים לא יקפידו על עשרה סיבובים בכל נחיר על פי ההוראות. קשה להאמין גם שכל ההורים יקפידו על המתנה של 15 דקות לקבלת התוצאה בשעות הלחץ של הבוקר. אלה רק הבעיות שיכולות להיווצר אצל ההורים שינהגו באחריות ויחליטו לבצע את הבדיקה, ומה בדבר הורים שמסרבים לבדוק את ילדיהם, אינם מחוסנים או שאינם מאמינים שהמגפה קיימת?

במבצע הבדיקות הסרולוגיות, שנעשה בניגוד לדעת המומחים, התברר ששיעור הילדים בעלי סרולוגיה חיובית עומד בערים רבות על פחות מ-2%, למרות ההנחה שצפויים להיות כ-30% ילדים חיוביים בארץ. זה היה ניסיון נוסף "להתחכם" עם המערכת ולפטור ילדים מבידוד, והתברר כבזבוז של זמן יקר וכסף רב. המבצע הוגדר ככישלון והופסק לאחר ימים ספורים בלבד.

בדומה לסכנת השלילי השגוי בבדיקה המהירה, גם במבצע הבדיקות הסרולוגיות התעלמו מהמגבלה הטכנית של הבדיקה שהיא אחוזי החיובי השגוי (זיהוי ילד כאילו נדבק בקורונה בעבר גם אם לא חלה מעולם), היכולים להטעות הורים שיחשבו שילדיהם מחלימים בעוד שהם לא חלו בנגיף כלל. ילדים אלו יהיו פטורים מבידוד והם עלולים לחלות בעצמם ולהדביק אחרים.

במקום להשקיע את תקופת החופש הגדול בפיתוח מתווה שיאפשר למידה יעילה גם תוך כדי בידוד או בקבוצות קטנות, כפי שהיה צריך להיעשות, בחרו במשרד החינוך להתמקד ברפואה ולנסות להמציא את הגלגל ולעקוף את המגפה. אחרי שבכל זאת בחרו להתמקד ברפואה, עדיף היה לשתף פעולה עם משרד הבריאות בקידום מערך בדיקות וניטור מסודר בבתי הספר דוגמת "מגן חינוך", ככלי שיאפשר לזהות ולעצור מקרי הדבקה מהר ככל האפשר.

פתיחת שנת הלימודים כפי שהיא מתוכננת ביום רביעי תגרור הדבקות המוניות של ילדים, שימים בודדים לאחר מכן ידביקו את המשפחה המורחבת בארוחות החג הרבות. הגבלה של 30 אנשים בארוחה לא תעצור את זה, תיענה בהתעלמות מוחלטת ברוב חלקי הציבור ואי אפשר לאכוף אותה. נמצא את עצמנו בפתחו של סגר, שגם הוא כנראה לא יעזור כמו בעבר, שכן "רק אחד מכל שלושה ישראלים יציית לסגר", לפי סקר פנימי שנערך על ידי פיקוד העורף. לא רחוק היום שבו נחזור למספרים עצומים של חולים מאומתים ושל מונשמים ומתים.

אבל אני מאמינה שאפשר לעשות הכול אחרת. הפתרון הטוב ביותר הוא דחייה של פתיחת שנת הלימודים למרות הקושי הכרוך בכך להורים, למשק ולילדים. זה ייעשה נוסף על עידוד התחסנות למי שעדיין לא עשה זאת והשלמת החיסון השלישי למי שיכול כבר לקבל אותו.

בחודש ספטמבר יש 11 ימי לימודים, כולל ימי שישי, עד לחופש סוכות: ארבעה ימים לפני ראש השנה, חמישה ימים לפני יום כיפור, ועוד יומיים לפני סוכות. בכל אחד מהימים האלה קיימת סכנה להדבקה המונית של ילדים שבתורם ידביקו את המשפחה, אבל הם עצמם לא יזכו לרכוש הרבה ידע.

לעומת זאת, החלטה על עיכוב פתיחת שנת הלימודים, אולי עם השלמה של אותם הימים בסוף השנה – בלי למידה מרחוק, בזום או התחכמויות אחרות – יכולה למנוע הדבקות המוניות, לקנות זמן עד להתייצבות ההשפעה של החיסון השלישי, ובהדרגה להפחית את העומס על מערכת הבריאות. מי יודע, אולי בזמן הזה יצליחו לקדם מתווה שבאמת יכול לעבוד ולמנוע הדבקות בלי התחכמויות. זו החלטה קשה, אבל זה בדיוק תפקידם של נבחרי הציבור – לקבל את ההחלטות הקשות בשביל הציבור.

ההורים שעמם אני מדברת אומרים בפה מלא שהם מקווים שהשנה לא תיפתח, מפני שהם יודעים שלא יוכלו להשאיר בבית את ילדיהם שעולים לראשונה לכיתה א', לתיכון או לגן בזמן שחבריהם הולכים לשם. אלה הורים לילדים בריאים, שחוששים שילדיהם ייכנסו לבידוד או ידביקו את המשפחה במהלך החג. יש גם לא מעט הורים שהם או ילדיהם בקבוצות סיכון וחוששים להידבק בקורונה, שחשבו שאחרי שנתיים יוכלו לשלוח את ילדיהם בבטחה למוסדות החינוך והנה הם מתבדים שוב.

נבחרי הציבור – זו ההזדמנות שלכם להראות לאותם הורים וילדים שיש דרך אחרת, טובה יותר, להתמודד עם הקורונה. עזרו לכל אותם הורים להיות בטוחים שהם שולחים את ילדיהם למקום מוגן, מקום ששומר עליהם מהידבקות, ובאותו הזמן מחנך לכבוד, עזרה ושמירה הדדית. מערכת חינוכית אמיתית שיש בה ערכים, ולא רק מחברות ומספרים.

ד"ר שני עידן ראובן

אמא, רופאת ילדים, סטודנטית לבריאות הציבור mph וחברת עמותת מדעת.