בחינת הבגרות של הממשלה: פעילות בטוחה של מערכת החינוך
2/8/2021
אסור לנו לקבל את הברירה הכוזבת של בחירה בין סגירת מוסדות לימוד לבין פתיחתם המוחלטת ללא מגבלות. יש לעשות מאמץ ליישם מדיניות המבוססת על הידע והנסיון שנצברו, כדי לספק לתלמידי ישראל שנה מלאה בלמידה, חיי חברה ובפעילויות ספורט, לצד ביטחון בריאותי מרבי. שילוב של מאמץ להתחסנות רחבה והפעלה מחודשת של "מגן חינוך" בהיקף נרחב יאפשרו זאת.
בשבועות האחרונים ניכרת עלייה משמעותית בתחלואה מקורונה. ההתפשטות המחודשת קשורה כנראה ליכולת ההדבקה הגבוהה של וריאנט דלתא של הנגיף, לחזרה לשגרה מלאה ללא מגבלות וגם לכך שחלקים נרחבים מהאוכלוסייה אינם מחוסנים. ישנם גם ממצאים המצביעים על ירידה מסוימת ביעילות החיסון נגד הווריאנט, בייחוד אצל אנשים שחוסנו בתחילת מבצע החיסונים. למרות העלייה בתחלואה, קיימת חשיבות עליונה לכך ששנת הלימודים תיפתח בזמן ושמערכת החינוך תהיה יציבה ותאפשר צמצום פערים ושגרה לילדים ולהוריהם.
אין ספק שעדיף לתלמידים לחזור ללמידה פרונטלית, אך בניית מתווה מתאים לשמירה על בריאותם ועל בריאות משפחותיהם היא עניין מאתגר במיוחד. הסיבה לכך היא שרובם המכריע של הילדים ובני הנוער אינם מחוסנים – כל הילדים מתחת לגיל 12 (מלבד בודדים שחוסנו בגלל מצבם הבריאותי), שניים מכל שלושה בני 15-12 ואחד מכל ארבעה בני 19-16.
משרד החינוך פרסם השבוע את המתווה לפתיחת שנת הלימודים תשפ"ב שבמרכזו עומדת פתיחת הלימודים באופן מלא, ללא קפסולות, בכל שכבות הגיל. יתרה מכך, שרת החינוך, ד"ר יפעת שאשא ביטון, הביעה רצון לקצר את משך הבידוד של תלמידים שנחשפו לחולי קורונה והתנגדה נחרצות למתן חיסונים בתוך בתי הספר. אלא שהמדיניות הזו תסכן את התלמידים ואת משפחותיהם, תגדיל את יכולת הפצת הנגיף ותוביל במהרה לבידודים נרחבים ולפגיעה קשה בילדים והוריהם.
המציאות היא שאנו חיים ומתנהלים בתוך המגפה כבר שנה וחצי, ולפי המידע שהצטבר עד כה בני נוער ואף ילדים (במידה פחותה) נדבקים ומדביקים בנגיף. ייתכן שבווריאנט דלתא זה קורה אפילו יותר מאשר בגלים קודמים של המחלה, גם אם התחלואה הקשה והסיבוכים אינם שכיחים אצלם כמו אצל מבוגרים. לכן ילדים הם מקור הדבקה והתפרצות המוני.
חזרה ללימודים בכיתות מלאות יכולה להיות מסוכנת לא רק לתלמידים אלא גם לבני משפחותיהם: חלק ניכר מאירועי ההדבקה מתרחשים בגלל חשיפה מתמשכת וקרובה בתוך הבית ללא אמצעי מיגון. כשלא מונעים מילדים להידבק הם יכולים להעביר את הנגיף גם להוריהם ולשאר בני הבית, ומכיוון שיש בהם כאלה המשתייכים לקבוצות סיכון החשיפה עלולה להוביל לתחלואה קשה ואפילו להיות גזר דין מוות בעבורם. ילדים רבים שבמשפחתם יש אדם השייך לקבוצת סיכון אינם מגיעים למסגרות החינוכיות שאינן מוגנות דיין מתוך בחירה ואחריות אישית, וכרגע אינם מקבלים מענה לצורכיהם.
קיצור משך הבידוד שהציעה שרת החינוך בעייתי אף הוא מכיוון שבימים הראשונים לאחר חשיפה לנגיף האדם לרוב אינו מידבק ולעתים קרובות הוא גם נמצא שלילי בבדיקת PCR. פחות משבעה ימי בידוד יאפשרו לנגיף להתפשט ולא יעצרו את שרשראות ההדבקה. זה מסוכן מאוד וירחיק את ישראל מהשתלטות על המגפה.
המדיניות הנכונה מסתמכת על הפקת לקחים מהעבר ועל תכנון של מתווה פתיחת בתי הספר באופן שיעזור לצמצם ולמנוע תחלואה באמצעות הפיכת בתי הספר לאיים נקיים מהנגיף. כדי להשיג מטרה זו יש לנקוט בשני מהלכים מרכזיים – הרחבת מעגל המחוסנים וביצוע בדיקות לאיתור נדבקים בשלב מוקדם.
המהלך הראשון כרוך בכך שמוסדות המדינה יקדמו חיסון אצל ילדים וצוותי הוראה שיכולים לקבל אותו. יש לשפר את ההסברה ולהציע את החיסונים באופן יזום ונגיש גם בבית הספר. המאמצים אמורים להתמקד בהסברה מעמיקה לציבור על יתרונות החיסון, חשיבותו ויעילותו, הנתונים המדעיים שנאספו על בטיחותו, הסבר על תופעות לוואי, הפרכה של פייק ניוז ברשתות החברתיות ועוד. מומלץ גם לפעול באופן יזום ותקיף נגד אנשים וגופים המפיצים מידע שקרי במכוון.
המהלך המשלים הוא ניטור תחלואה שמבוסס על בדיקות בעלות מהימנות גבוהה, שהן לא בהכרח בדיקות מהירות בהגדרתן. על משרד הבריאות לדאוג לכך שהבדיקות האלה יהיו נגישות ללא תשלום לכל האוכלוסייה, כולל כאלה שלא התחסנו, מפני שככל שמספר הבדיקות היומי גבוה יותר כך שרשראות ההדבקה נעצרות מהר יותר. לצורך כך חשוב להטמיע שיטות המאפשרות להרחיב את מעגל הנבדקים (כגון בדיקות רוק ואיגום בדיקות) ולהרחיב את כח האדם המבצע את כל שרשרת הבדיקה, מאיסוף הדגימות ועד ביצוע הבדיקה במעבדות.
ניטור התחלואה בבתי הספר יכול להיעשות במסגרת פרויקט "מגן חינוך" ללא עלות נוספת עבור הורי התלמידים. חשוב לא פחות לכלול ילדים מתחת לגיל 12 במסגרת התו הירוק, ואנו ממליצים להעניק לכל התלמידים הנבדקים ב"מגן חינוך" תו ירוק מתחדש שיאפשר להם להיכנס לכל מקום. באופן הזה נעודד ילדים להיבדק תדיר וליהנות מפעילויות חינוך, תרבות וספורט שבהן פוטנציאל ההדבקה נמוך.
ההתמודדות היעילה ביותר היא מציאת דרך לנהל את שנת הלימודים יחד עם צמצום התפשטות נגיף הקורונה. אסור לקבל את הברירה הכוזבת של בחירה בין סגירת מוסדות לימוד לבין פתיחתם ללא מגבלות. על משרדי החינוך והבריאות להפגין התנהלות מושכלת ונחושה ולעשות מאמץ ליישם מדיניות מורכבת ומבוססת ידע. רק כך יזכו התלמידים בשנה מלאה בלמידה, בחיי חברה ובפעילויות ספורט שהסיכון בהם נמוך ביותר.