נתוני קורונה בישראל
תרמו לעמותה

עזרו לנו לקדם את בריאות הציבור בישראל, לחברה בריאה יותר

כפתור לתרומה לעמותת מדעת
מחלת קורונה - מרכז מידע
מידע על קורונה - בקישור הזה
קישורים

מדעת עושה סדר – החיסון נגד שפעת אינו מעלה את הסיכון להידבקות ולתמותה מקורונה

שמענו ש… "חיסון השפעת מעלה את הסיכון להידבקות והתמותה מקורונה"
בקצרה: לחלוטין לא נכון.
אין מידע המעיד על קשר סיבתי בין חיסון השפעת לנגיף הקורונה. זו שמועה שקרית.

בימים אלו מופצת שמועה שהתחסנות נגד מחלת השפעת מסכנת בהידבקות ותמותה מממחלת ה-Covid-19. שמועה זו מסוכנת.

נפתח בעקרון סטטיסטי חשוב: מתאם (קורלציה) בין שתי תופעות לא בהכרח מעיד על קשר סיבתי ביניהן. זה בהחלט יכול להיות מקרי, או ששתי התופעות נובעות מתופעה שלישית. 

המידע הישן – טרום עידן ה-Covid-19

מחקר שנערך בין השנים 2018-2017 [1] בקרב אנשי צבא ארצות הברית, המחויבים להתחסן כנגד שפעת, מצא שהחיסון הגן ביעילות מפני כל זני השפעת שנבדקו. בנוסף, הוא אף הוריד את התחלואה בסדרה שלמה של נגיפים הפוגעים בדרכי הנשימה. נגיף ממשפחת הקורונה הגורם להצטננות, דווקא גרם לתחלואה גבוהה יותר אצל המחוסנים. במאמרם החוקרים מצטטים מחקר דומה שנעשה בארה"ב לאורך 6 עונות שפעת בילדים ובמבוגרים, בו לא נמצא מתאם כזה. החוקרים מסיקים שחיסון השפעת יעיל בהגנה גם מפני שפעת וגם מפני נגיפים מחוללי מחלה נוספים. מאמר זה כלל אינו מתייחס לנגיף הקורונה החדש, ה-SARS-CoV-2 מכיוון שהוא נערך לפני הופעתו.

מחקר נוסף, בוצע בשנת 2009 [2] והראה שילדים שחוסנו כנגד שפעת חולים פי 5 במחלות דרכי הנשימה העליונות שאינן שפעת. המחקר נערך על קבוצה קטנה מאוד של ילדים עם משך מעקב קצר. המחקר התבסס על דיווח עצמי של סימפטומים, שיטה זו משאירה פתח רחב מאוד להטיות.

במחקרים שנעשו מאז, נשללו הטענות לגבי תחלואת יתר בקרב מחוסנים לחלוטין, אם בזכות מחקרים מעמיקים שהניבו תוצאות סותרות, או תודות לניתוח מחודש של המחקרים הנ״ל בהיבטים בהם נמצאה טעות בניתוח המקורי [3, 4]

המידע העדכני

מאמר שפורסם לאחרונה [5] הראה כי אוכלוסיית מחוסנים לשפעת מעל גיל 65 מתים יותר מ-Covid-19 יחסית לאוכלוסית הלא מחוסנים. אכן, נמצא מתאם כזה בסקירה של מידע זמין לציבור ממספר מדינות רב (39 כולל ישראל), מידע המתייחס עד לחודש יולי האחרון. במאמר עצמו מודגש כי בין המדינות יש פער מאוד גדול בין הנתונים הדמוגרפיים, גלי ההדבקה והתמותה ולכן קשה מאוד להסיק מסקנות במהלך המגיפה. 

מנגד, פורסמו מספר מחקרים המראים מתאם הפוך לזה שנמצא במחקר האחרון: אוכלוסייה מחוסנת לשפעת נפגעת פחות מ Covid-19.

לדוגמה, במחקר [6] שבדק 10,631 עובדים של בית החולים האוניברסיטאי בניימיכן שבהולנד, 54% מהעובדים התחסנו כנגד השפעת. הסיכון לחלות ב-Covid-19 בקבוצה זו היה נמוך בכמעט 39%, יחסית ללא מחוסנים. נמצא גם, כי משך המחלה היה קצר יותר בקרב המחוסנים לשפעת לעומת אלו שלא התחסנו. שוב – מדובר במתאם ולא בהכרח בקשר ישיר, ואין להסיק כי חיסון השפעת מגן מפני מחלת הקורונה. בנוסף, במחקר זה לקחו תאי דם מאנשים בריאים. את התאים גידלו במשך כשישה ימים, כאשר ביום הראשון חשפו החוקרים את התאים לתרכיב חיסון השפעת. ביום השישי חשפו החוקרים את התאים לוירוס הקורונה. המחקר הראה באופן מובהק אפקט חזק יותר של תאי החיסון שנחשפו לנגיף השפעת בעת חשיפתם לקורונה. מדובר במחקר ראשוני אך מעניין.

במחקר אחר, הפעם מאיטליה [7], נמצא מתאם ברור ומשמעותי שמראה שככל שהאוכלוסיה מחוסנת יותר כנגד שפעת התמותה מקורונה נמוכה יותר.

פרסום נוסף ששוה להזכיר הינו סקירה של כ-92,664 מקרים מאומתים של COVID-19 בברזיל [8] הראתה כי לאלה שחוסנו נגד שפעת לפני שנדבקו בקורונה ירדו הסיכויים למוות בכ-17%. 

האם ניתן ללמוד משהו מכל זה?

באופן ישיר – לא. אי אפשר לקשר באופן חד משמעי ולקבוע שחיסון השפעת מגן בפני נגיף SARS-CoV-2, אך בוודאי שאי אפשר לקבוע את הטענה ההפוכה. 

המסר שלנו אליכם – התחסנו נגד שפעת. בגלל שחשוב להגן על עצמנו והסובבים אלינו מתחלואה ותמותה משפעת ולא בגלל שיש אפשרות עמומה ולא מוכחת שהחיסון מפחית סיכון לקורונה (כמו שציינו קודם – סביר להניח שזה מתאם בלבד שאינו מעיד על קשר סיבתי).  נגד קורונה שמרו על אמצעי הבטיחות, בוודאי כל עוד אין חיסון זמין – ריחוק פיזי, שימוש במסכה ושטיפת ידיים.

[1] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7126676/

[2]https://academic.oup.com/cid/article/54/12/1778/455098

[3] https://academic.oup.com/cid/advance-article/doi/10.1093/cid/ciaa626/5842161

[4] https://academic.oup.com/cid/article/57/6/789/329048

[5] https://peerj.com/articles/10112/

[6] https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.10.14.20212498v1.full-text

[7] https://doi.org/10.1002%2Fjmv.26120

[8] https://doi.org/10.1101%2F2020.07.27.20161976

האתר מנוהל ומתוחזק ע"י עמותת מדעת

פיתוח: דניאלה קרני-הראל

עיצוב ומיתוג: כרמי אהוביה


תרומה לעמותת מדעת

אנו עושים כל מאמץ כדי להנגיש מידע מבוסס-ראיות ומהימן בנושאי בריאות. אנו משקיעים זמן ומשאבים רבים על מנת שהמידע המובא באתר יהיה העדכני והמדוייק ביותר, מגובה במקורות מדעיים ותואם את הידע המקצועי בתחומים הרלוונטיים. יחד עם זאת, אין במידע שבאתר כדי להוות המלצה רפואית. אנו מעודדים את מי שחפץ בהמלצות ועצות פרטניות בנושאים רפואיים לפנות באופן אישי לרופא/ה מורשה/ית או לבעל/ת רשיון באחד ממקצועות הבריאות הרלוונטיים.

מוזמנים לקרוא עוד על תהליך יצירת התוכן שלנו

הפרטיות שלכם חשובה לנו
האתר של מדעת עושה שימוש בעוגיות על מנת ליצור חוויה נעימה לכל המבקרים, אתם מוזמנים לקרוא על זה עוד ב דף תנאי המשתמש שלנו

Midaat © 2024 | מדעת - למען בריאות מושכלת