אתיקה של מניעת הדבקה
להורדת מערך השיעור: אתיקה של מניעת הדבקה
אתיקה של מניעת הדבקה
גילאים: ט׳-י״ב
זמן השיעור: 45-50 דקות.
- להדפיס את חומרי השיעור, העדפה על נייר עבה או להדביק על בריסטול. אם אף אחד מהם לא מתאפשר, עדיף להדפיס על נייר מיוחד, לדוגמא ממוחזר או צבעוני.
- לגזור את דפי ההוראות, אני ממליצה להדביק אותם על כרטיסיית בריסטול.
- לסדר את הכתה בקבוצות או בח׳, מומלץ מאוד לא בשורות.
נושאים שחשוב לדבר עליהם:
1. נשא HIV שמסרב ליידע את בני זוגו המיניים לגבי מצב הנשאות שלו.
2. הורים לילד שמסרבים לחסן את ילדם אפילו שבאותו גן יש ילד עם פגיעה במערכת החיסון.
3. עובד בריאות שמסרב להתחסן.
מקורות –
1. דיווח לוועדת האתיקה לגבי נשאות HIV –
https://www.health.gov.il/PublicationsFiles/hiv_partner.pdf
2. חובת חיסון עובדי בריאות (מעודכן לינואר 2016) – https://www.health.gov.il/hozer/mk01_2016.pdf
מהלך השיעור:
שיחת פתיחה: היום נעשה משהו מיוחד, נדבר על חיסונים והדבקות.
מי יודעת להגיד לי מה המטרה של חיסון? כיצד מתחסנים?
מי מכן התחסנה בשנה האחרונה? נגד איזו מחלה התחסנתן? (5 דקות)
פעילות:
חלוקת הכתה לזוגות, כל זוג מקבל טקסט אחד מתוך השלושה המצורפים מטה (נספח א׳). הם קוראים את הטקסט ועונים על השאלה. (10 דקות).
לאחר מכן, מפצלים את הזוגות ובונים קבוצות של 3 אנשים, בהן כל אחד קרא טקסט שונה. הקבוצה מקבלת דף הוראות (נספח ב׳) (10 דקות).
דיון בכיתה:
קבוצה או שתיים מספרות על ההבדלים שמצאה, רושמים את הקריטריונים המשווים על הלוח.
שאלה לדיון: האם חיסון הוא חובה מוסרית? מי אחראי לדאוג לבריאותם של ״מדוכאי חיסון״, כלומר אנשים שלא מסוגלים להתחסן כיוון שיש בעיה פיזית שמחלישה את מערכת החיסון שלהם? (5 דקות)
סיכום השיעור:
היום ראינו 3 מקרים שבהם אנשים מסכנים את שאר האוכלוסייה בהדבקות במחלות מסוכנות. לדעתי, לנו כחברה יש אחריות גם על הקצוות, כלומר האנשים החלשים בחברה. התחסנות יכולה לעזור מאוד גם לנו וגם להם. אם תרצו מידע נוסף על חיסונים ולשאלות נוספות תוכלו לפנות אליי או לאתר של עמותת ״מדעת״. (2 דקות)