היום הבינלאומי לזכויות אנשים עם מוגבלות

ההיסטוריה של הרפואה מלאה במעשים שהיום נראים לנו מזעזעים. לרגל היום הבינלאומי לזכויות אנשים עם מוגבלות, צריך לדבר על מה שהיה, ולחשוב איך בונים חברה שוויונית ונכונה יותר גם בתחום המחקר הרפואי והניסויים הקליניים.

ההיסטוריה של ניסויים ללא הסכמה מדעת לא התחילה אומנם בגרמניה הנאצית, אבל אין ספק שבתקופה ההיא, היקף הניסויים ואכזריותם היו יוצאי דופן. חלק מהניסויים נערכו גם על אנשים עם מוגבלות, והם גם עוקרו בכפייה והוצאו להורג.

אבל ההיסטוריה לא הסתיימה אז.

בין השנים 1948-1946 נערכו בגווטאמלה ניסויים שמומנו בין היתר על ידי משרד הבריאות האמריקאי. בניסויים אלו הודבקו בכוונה חיילים, אסירים ואנשים עם מוגבלות נפשית בכמה מחלות המועברות במגע מיני, במטרה לחקור דרכים חדשות לטיפול במחלות אלה. רוב הנדבקים, אך לא כולם, טופלו לאחר מכן [1].
בין השנים 1951-1945 נערך בבית החולים הפסיכיאטרי ויפהולם שבשוודיה מחקר בנושא צריכת סוכרים ועששת. המשתתפים בניסוי, מטופלים עם מוגבלות נפשית שחסו במוסד, קיבלו סוכר או ממתקים שונים בכמויות מדודות בין הארוחות [2].
בשנים 1970-1955 נערך ניסוי בבית הספר ווילוברוק, שבו למדו ילדים עם מוגבלות קוגניטיבית. הניסוי נועד לבדוק האם טיפול מוקדם בנוגדנים כנגד נגיף ההפטיטיס A יכול להגן מפני הדבקה בנגיף ולמנוע את מחלת הכבד הקשה שהוא גורם. במהלך הניסוי הילדים טופלו בנוגדנים, ולאחר מכן חלקם הודבקו במכוון בנגיף. החוקרים ביקשו אישור מהורי הילדים, אבל בטופס ההסכמה לא הוסבר שהכוונה היא להדביק את הילדים במכוון אלא רק לתת להם טיפול שעשוי להגן עליהם [3].

אלו כמובן רק דוגמאות – ישנם מקרים נוספים, חלקם ידועים יותר וחלקם פחות, וסביר להניחה שישנם גם מקרים שאנחנו לא יודעים עליהם.

כדי למנוע מקרים כאלו, נוסחו קוד נירנברג (1947), הצהרת הלסינקי (1964) ודו״ח בלמונט (1985), והם מהווים את הבסיס לאמות המידה האתיות במחקר בבני אדם. כחלק מהתקנות המבוססות על אמות המידה  האלה, הוגדרו שלוש אוכלוסיות בסיכון, הדורשות הגנה מיוחדת בזמן מחקרים רפואיים- עובּרים ונשים בהריון, אסירים וילדים. אנשים עם מוגבלות לא הוגדרו בתקנות אלה  כ״אוכלוסייה בסיכון״ הזקוקה להגנה. [4]

ומה היום?

ארגון ה-NDA האירי (National Disability Authority) מפרסם מדריך אתי למחקר על אנשים עם מוגבלות.  במהדורתו האחרונה, שיצאה לאור ב-2009 [5], הוצעו הכללים הבסיסיים הבאים:

  • קידום שיתוף אנשים עם מוגבלות במחקר (כלומר לא לפסול אנשים בשל מוגבלותם, אם המחקר אינו מוגבל לאוכלוסייה ספציפית, וכן להתייעץ עם אנשים עם מוגבלות כשניתן).
  • הנגשת המחקר לאנשים עם מוגבלויות שונות.
  • הימנעות מנזק למשתתפים במחקר (כולל נזק עקיף – למשל על ידי אי שמירת סודיות או קיום סטיגמות אצל עורכי המחקר).
  • הבטחת הסכמה מדעת ומרצון לפני תחילת המחקר ובמהלכו. המידע הניתן למשתתפים צריך להיות מונגש בצורה מלאה ומובנת.
  • הבנת החוקרים את המחויבות החוקית שלהם כלפי הנחקרים.
  • שמירה על אמות מידה מקצועיות גבוהות במחקר.

נשאלת השאלה, למה צריך לכלול אנשים עם מוגבלות במחקרים? אם הכללתם מסבכת את המחקר, אולי עדיף בלעדיהם?

כשאנחנו מנסים לבנות חברה שוויונית וכוללת יותר, אנחנו לא יכולים לבחור לעשות זאת רק  כאשר זה קל ונוח. אם אנחנו מתעלמים מאוכלוסייה מסוימת במחקר רפואי, אנחנו פוגעים בבריאותה של אותה אוכלוסייה, מכיוון שאנחנו לא מבינים את ביטויי המחלה, את התגובה לתרופות ואת המאפיינים הנוספים של אותה אוכלוסייה בצורה מלאה. בעשורים האחרונים אנחנו רואים את זה בנוגע לנשים, אנשים שאינם לבנים, להט״ב ועוד – וגם אנשים עם מוגבלות. זה תהליך שקורה בכל תחומי המדע – גם במדעי הרוח, כלכלה ובתחומים נוספים, וגם במחקר רפואי מעריכים יותר ויותר את חשיבות הגיוון וההכללה. פעם כללו אנשים עם מוגבלות במחקרים מתוך נוחות של החוקרים, בכפייה וללא הכללה אמיתית, היום אנחנו לומדים לכלול במחקרים אנשים עם מוגבלות ואוכלוסיות נוספות מתוך הבנה, כבוד, הסכמה והכללה אמיתית.

  1. Fact Sheet on the 1946-1948 U.S. Public Health Service Sexually Transmitted Diseases (STD) Inoculation Study – מאתר ה-HHS
  2. Gustafsson, B. E., Quensel, C. E., Lanke, L. S., Lundqvist, C., Grahnen, H., Bonow, B. E., & Krasse, B. (1954). The Vipeholm dental caries study. The effect of different levels of carbohydrate intake on caries activity in 436 individuals observed for five years. Acta odontol. scand.11, 232-364.‏ (תוכן המאמר)
  3. Willowbrook Hepatitis Experiments
  4. Bryen, D. N. (2016). Ethical issues in conducting research involving persons with disability: a view from the past and some new challenges.‏ (תוכן המאמר)
  5. Ethical Guidance for Research with People with Disabilities – מאתר ה-NDA