עזרה ראשונה נפשית בשעת חירום

13.5.2021

בעקבות המצב הבטחוני אנו מגישים לציבור העוקבים שלנו את המידע החשוב לגבי כיצד להגיש עזרה ראשונה נפשית לנפגעי חרדה.

משרד הבריאות אימץ את מודל מעש"ה (מיקוד, עידוד, שאלה, הבניה) שפותח ע"י ד"ר משה פרחי כמודל לאומי להגשת עזרה ראשונה נפשית.

מעש"ה

מיקוד והבעת מחויבות לנפגעים
עידוד לפעולות יעילות
שאלה של שאלות פשוטות
הבניה של רצף האירועים

  1. מיקוד – מקדו את האדם מולכם
    בעת מצוקה מתעוררת תחושת בדידות. לכן, כדאי ליצור מחויבות באמירה "אתם לא לבד, אני פה!"
  2. עידוד – דרבנו את הנפגע לבצע פעולות יעילות ופשוטות
    חוסר אונים מגביר מצוקה. רצוי לעודד את אלו שעומדים מולכם ונראים במצוקה, לבצע פעולות פשוטות כמו:
    ליצור קשר עם קרובי משפחה
    לאסוף מספרי טלפונים
  3. שאלה – שאלו שאלות פשוטות המאפשרות חשיבה ובחירה
    כדאי להמנע משאלות על רגשות כיוון שהצפה רגשית מגבירה מצוקה. במקום זאת, ניתן לשאול שאלות פשוטות אודות האירוע כמו:
    כמה זמן אתם כאן?
    לאן אתם צריכים להגיע?
    תרצו להתחיל בנסיעה או קודם להתקשר למשפחה?
    הגעתם לבד?
  4. הבנייה – סייעו לאדם מולכם ליצור רצף האירועים
    אנשים במצוקה סובלים מבלבול, מתקשים לעיתים בדיבור ואינם זוכרים מה קרה.
    תארו עבורם את רצף האירועים שהתרחשו כדי ליצור סדר במחשבות ולהפחית את הבלבול. הדגישו כי האירוע המאיים הסתיים.

לתמיכה טלפונית וסיוע נפשי, ניתן לפנות למרכזים הבאים, ובמידת הצורך ליצור קשר עם רופא.ה המשפחה.

  • קופ"ח כללית – 03-7472010
  • קופ"ח מכבי – 3555*
  • קופ"ח מאוחדת – 3833*
  • קופ"ח לאומית – 507*
  • בי"ח וולפסון – 1255-135
  • מרכזי חוסן נפתחו ביישובים רבים באזור הדרום
  • ער"ן (עזרה ראשונה נפשית) – 1201
  • השירות הפסיכולוגי ייעוצי – 6552* שלוחה 5

עזרה ראשונה נפשית בשעת חירום