סרטן העור

שבןע המודעות לסרטן העור - גורמי סיכון ודרכי מניעה
21.6.2022

אמנם רק תחילת הקיץ, אבל אף פעם לא מאוחר לדבר על סרטן העור, הסכנות, הסוגים והכי חשוב – איך נמנעים.

 

סרטן העור הוא גדילה לא מבוקרת של תאי עור כתוצאה ממוטציות במטען הגנטי של התאים. רוב המצבים האלה מיוחסים לחשיפה לשמש, אך יש עוד חומרים שחשיפה אליהם יכולה להגביר את הסיכון וחשוב מאוד לזכור שסרטן יכול להתפתח גם במקום שאינו חשוף לשמש.

אך לפני שנדבר על סוגי הסרטן, יש להבין את מבנה העור עצמו. העור שלנו כולל 3 שכבות בסיסיות: אפידרמיס (Epidermis, או ״מעל הדרמיס״), דרמיס (Dermis, ממנה נובע המונח Dermal, “״עורי״) וסאבקוטן (Subcutaneous, המכונה גם היפודרמיס, או ״מתחת לדרמיס״).

האפידרמיס הינה השכבה החיצונית של העור. זו שכבה דקה המורכבת ממשטחים צפופים של תאי אפיתל וביניהם מלנוציטים, התאים האחראים על גוון העור שלנו. תחתיה נמצאת שכבת הדרמיס – שכבה עבה יותר, בה עוברים כלי דם ועצבים המעבירים חישה כמו קור, חום וכאב.

השכבה התחתונה, הסאבקוטן, עשויה רקמת חיבור ותאי שומן. עובייה משתנה בין אזורים שונים בגוף וכן בהתאם לכמות השומן השונה בין אדם לאדם. שכבה זו מחברת בין העור לאיברים הפנימיים שתחתיה.

 

יש 3 סוגים של סרטן עור:

  1. סרטן עור של תאי הבסיס – BCC, Basal cell carcinoma
    סוג סרטן זה נפוץ מאוד, מתפתח לאט מאוד וכמעט לא שולח גרורות. בטיפול מתאים המטופלים יגיעו להחלמה מלאה.
  2. סרטן עור של תאי הקשקש – SCC, Squamous cell carcinoma
    סוג זה של סרטן הינו פחות נפוץ, אבל גם במקרה זה, בטיפול מתאים, תהיה החלמה מלאה ברוב הגדול של המקרים.
  3. מלנומה – Melanoma
    הסוג השלישי נחשב המסוכן ביותר. הסכנה הכי משמעותית בו היא היכולת שלו לפתח גרורות (תאי סרטן שעוזבים את הגידול הראשי ונעים בזרם הדם לאזורים אחרים בגוף) וכך לפגוע באיברים אחרים. בסרטן זה מהירות האבחנה יכולה להיות ההבדל בין החלמה לבין מחלה קשה ואף מוות, שכן זו מחלה שמתפתחת במהירות יחסית.
    מלנומה מתחילה לרוב כנקודת חן חדשה שצצה, או נקודת חן קיימת שמשנה את צורתה. לרוב יהיה לנקודה יותר מצבע אחד, ייתכן שגודלה ישתנה והיא עלולה אף לגרד או לדמם. אם מאבחנים את המלנומה בשלב זה, סיכויי ההחלמה טובים.

מבנה סכמטי טיפוסי של שכבות העור וסוגי סרטן העור המתוארים מעלה:

מבנה סכמטי טיפוסי של שכבות העור וסוגי סרטן העור המתוארים מעלהמובא מהאתר: https://www.summahealth.org/medicalservices/cancer/cancer-care/skin-cancer

 

גורמי סיכון

קרני האור המסוכנות הן אלו בתחום העל-סגול (UV, Ultra-violet). הן אלו שעלולות לפגוע במטען הגנטי של התאים ולגרום להם "להשתגע", לאבד שליטה, ולהפוך לסרטניים. חשוב לציין שקרינה זו משמשת היום גם במיטות שיזוף וכן יכולה להיות בשימוש ל"ייבוש" לק ג'ל, ולכן החשיפה אליה רחבה יותר מחשיפה לשמש בלבד.

נהוג להתייחס אל צבע העור כאחד מגורמי הסיכון למחלה; בעלי עור בהיר או מנומש אכן נמצאים בסיכון גבוה יותר לחלות במלנומה, אבל חשוב לציין שסרטן העור פוגע גם בבעלי עור כהה. יותר מכך: לרוב בעלי עור כהה מאובחנים מאוחר יותר ועל כן אפשרויות הטיפול מעטות יותר. קרניים בתחום העל-סגול מזיקות לכל תאי העור, בין אם הוא כהה או לא. אין דרך אחרת להגיד את זה: אם יש לך עור – החשיפה לשמש ולקרינת אור בתחום העל-סגול מסכנת אותך.

גורמי סיכון נוספים הינם היסטוריה משפחתית של סרטן העור וכן מערכת חיסון מוחלשת.

 

מניעה

המניעה הכי טובה של סרטן העור היא על ידי צמצום החשיפה לשמש. במדינה שטופת שמש כמו שלנו, בה הימנעות מחשיפה היא לא אופציה, כדאי להשתמש במסנני קרינה ("קרם הגנה") החוסמים ביעילות את התחום העל-סגול, לחבוש כובע וללבוש ביגוד המסנן קרינה זו בעת חשיפה ממושכת לשמש, ולהמעיט בשהות בחוץ בין השעות 16:00-10:00 ככל הניתן.

 

פרט למניעת החשיפה לשמש מומלץ לכל אדם להכיר וללמוד את העור שלו ואת נקודות החן שלו, ולשים לב אם ישנם שינויים בעור, נקודות חן חדשות או כל דבר יוצא דופן. חשוב לפנות לרופא אם סימן חריג על העור נמשך יותר ממספר שבועות, או אם בשומה קיימת חל אחד מהשינויים הבאים:

  • גיאומטריה – שומה או נקודת חן שאינה סימטרית, כאשר חציה האחד אינו שווה לחציה האחר.
  • גבול – שומה או נקודת חן שגבולה אינו מעוגל, ברור ומוגדר.
  • גוון (צבע) – שומה שצבעה אינו אחיד, והיא מורכבת ממספר גוונים.
  • גודל – שומה שקוטרה עולה על 5 מ"מ (כקוטרו של חוד העיפרון).
  • גובה – שינוי בגובה, או כל שינוי בארבעת הסעיפים הקודמים.
  • גירוד, יצירת גלד או דימום – יכולים להופיע במלנומה למרות שהם נפוצים פחות.

גם אם לא מופיעים הסימנים הנ"ל, מומלץ לבקר פעם בשנה אצל רופא עור לסקירה כללית של העור ושל נקודות חן. זכרו, אבחון מוקדם – מציל חיים.

האתר מנוהל ומתוחזק ע"י עמותת מדעת

פיתוח: דניאלה קרני-הראל

עיצוב ומיתוג: כרמי אהוביה


תרומה לעמותת מדעת

אנו עושים כל מאמץ כדי להנגיש מידע מבוסס-ראיות ומהימן בנושאי בריאות. אנו משקיעים זמן ומשאבים רבים על מנת שהמידע המובא באתר יהיה העדכני והמדוייק ביותר, מגובה במקורות מדעיים ותואם את הידע המקצועי בתחומים הרלוונטיים. יחד עם זאת, אין במידע שבאתר כדי להוות המלצה רפואית. אנו מעודדים את מי שחפץ בהמלצות ועצות פרטניות בנושאים רפואיים לפנות באופן אישי לרופא/ה מורשה/ית או לבעל/ת רשיון באחד ממקצועות הבריאות הרלוונטיים.

מוזמנים לקרוא עוד על תהליך יצירת התוכן שלנו

הפרטיות שלכם חשובה לנו
האתר של מדעת עושה שימוש בעוגיות על מנת ליצור חוויה נעימה לכל המבקרים, אתם מוזמנים לקרוא על זה עוד ב דף תנאי המשתמש שלנו

Midaat © 2024 | מדעת - למען בריאות מושכלת