להיזהר בלי להילחץ מעכבישים

בישראל חיים מינים שונים של בעלי חיים מסוכנים ובהם עכבישים ארסיים. כיצד נזהה את המינים המסוכנים? איזו פגיעה הם גורמים? מה אפשר לעשות אם נפגעים?

בישראל יש מינים רבים של עכבישים, ומרביתם כלל לא מסוכנים לאדם. מעטים מהם מהווים סכנה ממשית בגלל תפוצתם הרחבה ובגלל שהארס שלהם עשוי לגרום לפגיעה רצינית, ובמקרים נדירים מאוד אף למוות.

אלמנה שחורה

עכביש בעל ארס נוירוטוקסי (רעלן עצבי) חזק מאד. האלמנה השחורה נפוצה בכל שטח ישראל, ומינים דומים חיים במקומות נוספים בעולם. צבעו של העכביש הצעיר הוא שחור עם כתמים אדומים על גבם, ואילו צבעה של הנקבה הבוגרת הוא שחור חלק ללא כתמים.

הנשיכה המסוכנת היא של נקבת העכביש. התגובה לנשיכה מתפתחת בתוך דקות, אך היא עשויה להופיע גם אחרי כמה שעות. ארס האלמנה השחורה מעורר שחרור מוגבר של מוליך עצבי הגורם להתכווצות ממושכת של השריר באזור הפגוע. ההתכווצויות גורמות כאבים עזים. מקרי מוות בשל נשיכה של אלמנה שחורה הם נדירים מאוד אך מוכרים גם בישראל.

תמונה של אלמנה שחורה
אלמנה שחורה, נקבה בוגרת. צילום: אורן אוסטר
אלמנה שחורה
נקבה צעירה של אלמנה שחורה. צילום: אורן אוסטר

ששן חום

מכונה גם ארסן חום. עכביש ארסי הנפוץ באופן טבעי באזור הים התיכון, ובישראל נפוץ בשטחים מדבריים, בשטחים טבעיים אך גם באזורים מיושבים, בתוך בתים, מחסנים ועוד. עכביש זה פעיל בעיקר בשעות החשכה ובמהלך היום מתחבא במקומות שונים בבתים – בארונות, ארגזי אחסון ובסדקים.

בדרך כלל הנשיכה עצמה כמעט אינה מורגשת, והשפעתה ניכרת רק לאחר כמה שעות. הנשיכה גורמת לפגיעה מקומית קלה, אך לעיתים מתפתח פצע נמקי קשה. לעיתים נדירות גורמת הנשיכה לפגיעה מערכתית קשה שעיקרה הפרעה בתפקודי קרישה.

ששן חום הוא עכביש ארסי
ששן חום. צילום: טל וינשטוק
ששן חום
ששן חום. צילום: אילן נחמיאס

סימני הפגיעה

  • כאב וצריבה באזור הנשיכה, המתפשטים בליווי אודם לאורך האזור הפגוע. העור מסביב לנשיכה עשוי להיות חם
  • כאב בטן, בחילה והקאות
  • אי-שקט וקוצר נשימה
  • ריור, הזעה מרובה

טיפול בשטח

  • הרגעת הנפגע
  • קיבוע הגפה
  • קירור אזור הנשיכה
  • פינוי לבית החולים והזעקת אמבולנס במידת הצורך

בכל מקרה של חשד לנשיכת עכביש ארסי יש לפנות לקבלת טיפול רפואי במהירות האפשרית, גם אינכם בטוחים שזיהיתם את מין העכביש, וגם אם הסימנים שמופיעים שונים מהסימנים המתוארים כאן.

[playbuzz-item item="1d949b5c-64ac-4188-89ad-47a58c7d9b98" format="story"]

מקורות

אנציקלופדיה החי והצומח של א"י כרך 2

אנציקלופדיה החי והצומח של א"י כרך 5

Rosen : Emergency Medicine : Concepts and Clinical Practice, 4th ed. 1998, chap. 52 – Venomous Animal Injuries.

Haviv Jacob et. Al. “Poisonous animal bites in the Israel Defence Force”. Public Health Reviews vol 26(3) 1998 pp. 237-247 (לינק למאמר)

האתר מנוהל ומתוחזק ע"י עמותת מדעת

פיתוח: דניאלה קרני-הראל

עיצוב ומיתוג: כרמי אהוביה


תרומה לעמותת מדעת

אנו עושים כל מאמץ כדי להנגיש מידע מבוסס-ראיות ומהימן בנושאי בריאות. אנו משקיעים זמן ומשאבים רבים על מנת שהמידע המובא באתר יהיה העדכני והמדוייק ביותר, מגובה במקורות מדעיים ותואם את הידע המקצועי בתחומים הרלוונטיים. יחד עם זאת, אין במידע שבאתר כדי להוות המלצה רפואית. אנו מעודדים את מי שחפץ בהמלצות ועצות פרטניות בנושאים רפואיים לפנות באופן אישי לרופא/ה מורשה/ית או לבעל/ת רשיון באחד ממקצועות הבריאות הרלוונטיים.

מוזמנים לקרוא עוד על תהליך יצירת התוכן שלנו

הפרטיות שלכם חשובה לנו
האתר של מדעת עושה שימוש בעוגיות על מנת ליצור חוויה נעימה לכל המבקרים, אתם מוזמנים לקרוא על זה עוד ב דף תנאי המשתמש שלנו

Midaat © 2024 | מדעת - למען בריאות מושכלת