הפטישים שבראש – להבין מיגרנה

18.04.2024

כשכואב לך הראש, ממש מתפוצץ, פטישים דופקים סביב העין, תחושת בחילה, האור מציק… את ואתה ממש לא לבד. רוב הסיכויים שזהו התקף מיגרנה, ובטח מוכר לך לפחות עוד אדם שסובל מאותה הבעייה.

הספרות אומרת שזו אחת מ-10 הבעיות הרפואיות השכיחות ביותר שמובילות למוגבלות, בעיקר מתחת לגיל 50. ברוב המוחלט של המקרים המיגרנה לא מסכנת חיים, אבל היא גורמת לקושי בתפקוד במהלך ההתקפים, ולצורך בימי מחלה מהעבודה. בשנים האחרונות, אפילו המוסד לביטוח לאומי הכיר במיגרנה כגורם שמקשה על התפקוד ו"מזכה" באחוזי נכות מסוימים, בחלק מהמקרים.

כל התקף של כאב ראש נמשך בין מספר שעות ליממה שלמה (ואף יותר!), אבל בין ההתקפים, מרגישים בריאים והחיים רגילים לגמרי. לכן חשוב להתייחס גם לתדירות ההתקפים, ולא רק לעוצמת הכאב. אפשר לחיות עם מיגרנה שמופיעה פעם במספר שבועות ונמשכת מספר שעות בכל פעם, אבל כשסובלים ממספר התקפים מדי חודש – החיים הופכים ללא-נוחים. בלשון המעטה, כן? למעשה החיים נהפכים למסובכים למדי, אפילו קשים.

יש עוד סוג של מיגרנה, מיגרנה עם אאורה ועליו נפרט במאמר נוסף.

נתחיל בחדשות הרעות: בני עשרים עד שלושים יסבלו ממיגרנות לשנים רבות. צריך ללמוד לחיות עם המצב. חדשה רעה שניה: כאב ראש שלא מטופל בצורה טובה – עלול להחמיר. 

מכאן לחדשות הטובות: בשנים האחרונות המחקר הרפואי התקדם מאוד בהבנה של ההפרעה, ועם ההבנה הופיעו גם טיפולים חדשים. 

מהי מיגרנה? מקובל לחשוב היום שמיגרנה נגרמת משינוי בפעילות של אזורים מסויימים במוח. החומרים הכימיים שמופרשים כתוצאה מהפעילות משפיעים על כלי הדם בתוך המוח ומחוצה לו, וגורמים לכלי הדם להתרחב – מכאן התחושה של כאב ראש שהולם יחד עם הדופק. 

לא ידוע למה יש אנשים שסובלים ממיגרנה ואחרים לא, אבל ברור שיש נטייה גנטית, ויש גורמים סביבתיים שונים המעוררים את ההתקפים. לדוגמה, התקפים רבים מופיעים בשל עייפות, רעב או ריחות מסויימים. בנוסף, שכיחות של מיגרנה אצל נשים גבוהה בערך פי שלושה מאשר אצל גברים ולרבות מהן ההתקפים מופיעים לפני המחזור החודשי.

מה אפשר לעשות? קודם כל, צריך לקבוע פגישה עם הנוירולוג או הנוירולוגית, לספר על הכאבים, אופיים ותכיפותם. חשוב לקבל אישור מאנשי המקצוע, כדי לשלול מצבים אחרים, ולהתאים את הטיפול במדויק למצב שלך. 

איך אפשר לקיים איכות חיים טובה לצד המיגרנה?

  • לשנות את הרגלי החיים לעשות פעילות גופנית, לשמור על שעות שינה מספיקות ולאכול בצורה מסודרת. כל מה שנחשב טוב לבריאות יועיל גם להורדת שכיחות ההתקפים.
  • לנסות להוריד מתחים לצאת להפסקות, לעשות משהו נחמד. נכון, זה נראה קצת בלתי אפשרי באורח החיים שלנו, אבל הזמן שיושקע בהרגעה עשוי לחסוך את הזמן "שיתבזבז" לך בעבודה בגלל התקף.
  • להימנע מגורמים מעוררים הכרה של הגורמים שעלולים לגרום להתקפים יכולה לעזור לך להימנע מהם, ובכך נותנת לך פיתרון חלקי. הספרות מזכירה מאכלים מעוררי התקפים כמו שוקולד, גבינה צהובה או יין אדום. אפשר פשוט לנסות ולבדוק את הקשר בין פריט מזון והופעת התקף. ניהול יומן של התקפים עשוי לעזור לאתר את הגורם המעורר. 

ומה עם עשית את כל אלה ובכל זאת הגיע התקף? מותר וכדאי לקחת תרופות, וכמה שיותר מוקדם. ההיגיון בנטילת התרופות הוא לעצור את ההתקף ככל שניתן, ובכך לשמור על אורח חיים תקין. יתרה מכך, יש יותר ויותר עדויות לכך שהתקפים תכופים שאינם מטופלים באופן מלא עלולים לגרור להחמרה בעוצמת הכאבים ובשכיחותם.

יש מספר קבוצות של תרופות המועילות במהלך התקף:

  • משככי כאבים רגילים נורופן, אופטלגין, או כדורים המכילים תערבות של משככי כאבים כמו אקמול פוקוס. כל מה שעוזר לך טוב במקרה הזה, ואפשר גם להחליף ביניהם.
  • טריפטאנים – קיימות בשוק היום מספר תרופות מהקבוצה הזו (סומטריפטאן, זומיג, ריזלט, רילרט), בצורה של כדורים לבליעה, כדורים שנמסים בפה (במיוחד לאלו שסובלים מהקאות), או ספריי לאף. תרופות מסוג זה נקשרות לקולטנים שעל כלי הדם ומונעות את ההתרחבות הכואבת שלהם. כלומר, הן ספציפיות רק לכאב של המיגרנה, ולא יועילו בכאבי ראש מסיבות אחרות.

רוב האנשים שסובלים ממיגרנה מסתדרים היטב עם שילוב של משככי כאבים רגילים וטריפטאנים. עם זאת, חשוב לדעת שכשההתקפים קשים ומופיעים בתדירות של יותר מפעם בשבוע, כדאי להתייעץ עם הנוירולוג או הנוירולוגית ולשקול טיפול מונע.

טיפול מונע: מדובר בנטילת תרופות באופן קבוע, במטרה להוריד את שכיחות ההתקפים ואת עוצמתם, ותוך כדי גם להשיג מטרה נוספת – מניעת החמרה. קיימות תרופות אחדות שמסוגלות להשיג את האפקט הזה – הרופאים יוכלו להסביר עליהן ולהמליץ על מה שעשוי להתאים לך ביותר.

לאחרונה הצטרפו לסל התרופות המונעות גם תרופות ביולוגיות הניתנות בהזרקה פעם במספר שבועות (תלוי בתרופה), ומנטרלות באופן זמני את החלבון ששמו בקצרה CGRP, שהפרשתו עולה בזמן התקפים. כדאי לבדוק גם את האפשרות הזו. 

לסיכום, מיגרנה זה אכן כאב ראש לא קטן. אך יש דברים שניתן לעשות כדי להפחית ולהקל, ואולי אף למנוע.

 

נכתב ע"י ד"ר יעל אמתי

האתר מנוהל ומתוחזק ע"י עמותת מדעת

פיתוח: דניאלה קרני-הראל

עיצוב ומיתוג: כרמי אהוביה


תרומה לעמותת מדעת

אנו עושים כל מאמץ כדי להנגיש מידע מבוסס-ראיות ומהימן בנושאי בריאות. אנו משקיעים זמן ומשאבים רבים על מנת שהמידע המובא באתר יהיה העדכני והמדוייק ביותר, מגובה במקורות מדעיים ותואם את הידע המקצועי בתחומים הרלוונטיים. יחד עם זאת, אין במידע שבאתר כדי להוות המלצה רפואית. אנו מעודדים את מי שחפץ בהמלצות ועצות פרטניות בנושאים רפואיים לפנות באופן אישי לרופא/ה מורשה/ית או לבעל/ת רשיון באחד ממקצועות הבריאות הרלוונטיים.

מוזמנים לקרוא עוד על תהליך יצירת התוכן שלנו

הפרטיות שלכם חשובה לנו
האתר של מדעת עושה שימוש בעוגיות על מנת ליצור חוויה נעימה לכל המבקרים, אתם מוזמנים לקרוא על זה עוד ב דף תנאי המשתמש שלנו

Midaat © 2024 | מדעת - למען בריאות מושכלת