אודות חזרת

חזרת היא מחלה וירלית מדבקת ביותר. עד הכנסת החיסון לשגרה, חלו בישראל כל שנה בממוצע כ-4,100 איש.

זמן הדגירה של המחלה (הזמן מרגע ההדבקה ועד שהמחלה מתפרצת) הוא בין שבועיים לשלושה. המחלה מתחילה בכמה ימים של חום, כאבי ראש, כאבי שרירים, עייפות וירידה בתאבון. לאחר מכן מופיעות רגישות ונפיחות באזור הצוואר שנובעת מנפיחות בבלוטות הרוק, נפיחות שברוב המקרים כל כך חמורה שהיא מעוותת את מראה הפנים.

סיבוכי המחלה

דלקת קרום המוח ב-10% מהמתבגרים והמבוגרים החולים

בין 1-5 ל-1-10 מהגברים והמתבגרים החולים בחזרת יפתחו דלקת של האשכים, העלולה לגרום לעקרות. עד כשליש מנשים החולות (מתבגרות ומבוגרות) עלולות לפתח סיבוך של דלקת השד.

בנוסף, במתבגרים ובמבוגרים יש שכיחות גבוהה יחסית (כ-10%) של דלקת קרום-המוח (meningitis). 

סיבוכים נדירים יותר האופייניים לחזרת הם חירשות ודלקת הלבלב.

הסיבוכים נפוצים יותר ככל שהאדם מבוגר יותר בעת ההדבקה, כלומר נערים מתבגרים ומבוגרים נמצאים בסיכון גבוה יותר לפתח את סיבוכי המחלה יחסית לילדים קטנים.

דרכי הדבקה

המחלה מועברת ברסיסי רוק הניתזים בעת דיבור. והיא מדבקת שלושה ימים לפני הופעת סימפטומים, כך שאדם יכול להדבק ממישהו שלא נראה חולה כלל. חזרת יכולה להופיע ללא סימפטומים, וגם במקרה שכזה היא מדבקת. גם אדם שחלה בחזרת ללא סימפטומים עלול לפתח את סיבוכי המחלה כגון חירשות, עקרות וכדומה.

אודות החיסון

ב-1963 אושר לשימוש החיסון הראשון כנגד חזרת. החיסון שמשמש אותנו היום פותח ב-1968 ע"י מוריס הילמן. אין טיפול ידוע למחלה כיום פרט לטיפול מניעתי על ידי חיסון.

החיסון נגד חזרת נמצא בחיסון המרובע, הניתן לילדים כחלק משגרת החיסונים הרגילה. הוא ניתן לראשונה בגיל שנה ושוב בכיתה א' (בגיל 6).

האתר מנוהל ומתוחזק ע"י עמותת מדעת

פיתוח: דניאלה קרני-הראל

עיצוב ומיתוג: כרמי אהוביה


תרומה לעמותת מדעת

אנו עושים כל מאמץ כדי להנגיש מידע מבוסס-ראיות ומהימן בנושאי בריאות. אנו משקיעים זמן ומשאבים רבים על מנת שהמידע המובא באתר יהיה העדכני והמדוייק ביותר, מגובה במקורות מדעיים ותואם את הידע המקצועי בתחומים הרלוונטיים. יחד עם זאת, אין במידע שבאתר כדי להוות המלצה רפואית. אנו מעודדים את מי שחפץ בהמלצות ועצות פרטניות בנושאים רפואיים לפנות באופן אישי לרופא/ה מורשה/ית או לבעל/ת רשיון באחד ממקצועות הבריאות הרלוונטיים.

מוזמנים לקרוא עוד על תהליך יצירת התוכן שלנו

הפרטיות שלכם חשובה לנו
האתר של מדעת עושה שימוש בעוגיות על מנת ליצור חוויה נעימה לכל המבקרים, אתם מוזמנים לקרוא על זה עוד ב דף תנאי המשתמש שלנו

Midaat © 2024 | מדעת - למען בריאות מושכלת