מעקב הריון

בהריון או מתכננת הריון? אב לעתיד? בטח שמעתם על בדיקות ומעקב שכדאי לעשות בהריון, או בקיצור: מעקב הריון. מהן הבדיקות שמומלץ לערוך לפני הכניסה להריון? אילו בדיקות כדאי לעשות בכל שבוע של ההריון? קראו כאן!

מטרת מעקב ההריון היא איתור מוקדם של מחלות או בעיות בעובר או באישה ההרה ומניעתן במידת האפשר.

רגע לפני ההריון

בעידן המודרני ניתן לתכנן הריון ולהיערך אליו מראש כמה חודשים לפני הכניסה להריון. כבר בשלב הזה מומלץ לפנות לרופא הנשים להתייעצות.
הבדיקות המומלצות בשלב זה:ילדה מחייכת משחקת בכאילו מעקב הריון, על אמא שלה שנמצאת בהריון
1. בדיקות גנטיות – בדיקות סקר לנשאות למחלות גנטיות. אדם יכול להיות נשא של מחלה גנטית מבלי לחלות בה, ומטרת הבדיקה היא לאתר גנים הגורמים למחלות אלו. לרוב מדובר במחלות קשות וחשוכות מרפא היכולות לגרום למומים קשים ביילוד ואף למוות בגיל צעיר. הבדיקות המומלצות נקבעות לפי מוצא ההורים, שכן לכל עדה מחלות האופייניות לה. את הבדיקות אפשר לבצע בקופות החולים או במכונים פרטיים. הבדיקות דורשות רק מתן דגימת דם פשוטה.
2. בדיקת סוג דם – בדיקת סוג הדם נעשית על מנת לאתר נשים עם סוג דם "Rh שלילי", כלומר ללא רכיב הקרוי Rh שנמצא על כדוריות הדם האדומות. נשים אלה עלולות לפתח נוגדנים כנגד Rh בהריון. הנוגדנים עשויים לתקוף את העובר ולפגוע בו. התוצאה היא הפלות חוזרות ונשנות. במקרים כאלה יש לתת טיפול המונע את פיתוח הנוגדנים במהלך ההריון.

חשוב להתחיל ליטול חומצה פולית שלושה חודשים לפני הכניסה להריון ובמהלכו

3. בדיקות לנוגדנים נגד אדמת, חצבת, חזרת, אבעבועות רוח, CMV וטוקסופלסמה – כל אלו מחלות שיכולות לגרום לנזק לעובר אם נדבקות בהן לראשונה במהלך ההריון. לחלק מהמחלות יש חיסון אותו ניתן להשלים במסגרת קופות החולים או במרכזים של משרד הבריאות טרום ההריון.
4. נטילת חומצה פולית – חומצה פולית חשובה להתפתחות תקינה של תאי הגוף. משרד הבריאות ממליץ לכל אישה בגיל הפוריות ליטול 0.4 מ"ג של חומצה פולית מדי יום ללא קשר להריון. חשוב במיוחד להתחיל ליטול את החומצה שלושה חודשים לפני הכניסה להריון ובמהלכו. חומצה פולית חשובה להתפתחות תקינה של העובר, ובעיקר להתפתחותה של מערכת העצבים שלו.

יש! אני בהריון! מה עכשיו?

בשבועות הראשונים להריון מומלץ לבצע בדיקות מעבדה לספירת דם לצורך זיהוי רמת המוגלובין תקינה, רמת סוכר בצום על מנת לזהות סוכרת טרם הריונית, ובדיקת שתן על מנת לאתר זיהום סמוי בדרכי השתן. לכל אלו חשיבות מוגברת בהריון והם דורשים טיפול מיוחד.
מומלץ להיות במעקב של אחות בקופת החולים או בטיפת החלב באזור המגורים של האם במהלך כל ההריון.

אישה מחזיקה בדיקת הריון חיובית. מזל טוב! הגיע הזמן להתחיל מעקב הריון, אם לא התחלת עוד לפני ההריון
מזל טוב!

בין השבוע ה-6 לשבוע ה-12 כדאי להגיע לבדיקת אולטראסאונד שמטרתה לוודא את משך ההריון (שנקבע לפי הווסת האחרונה) ולזהות את מספר העוברים.

בין השבוע ה-10 לשבוע ה-12 אפשר לערוך בדיקת סיסי שליה לאבחון מחלות גנטיות בעובר, בהתאם לתוצאות הבדיקה הגנטית טרם ההריון או בהתאם להמלצת ייעוץ גנטי.
כמו כן מומלץ להתחיל מעקב הריון ע"י אחות, אחת ל-4 שבועות בהריונות תקינים. האחות תערוך כמה בדיקות שמטרתן לאתר רעלת הריון, כמו גם מצבים אחרים בהריון.

בין השבוע ה-11 לשבוע ה-13 נערכת בדיקת סקר שליש ראשון המורכבת מבדיקת אולטראסאונד לשקיפות עורפית ומבדיקת דם ייעודית שמטרתן להעריך את הסיכוי לתסמונת דאון בעובר.

בין השבוע ה-13 לשבוע ה-17 אפשר לערוך בדיקת סקירת מערכות מוקדמת באולטראסאונד. במהלך הבדיקה הרופא יסרוק את איברי העובר שכבר התפתחו ויזהה אם נוצרו מומים עד לשלב זה.

החל מהשבוע ה-16 ניתן לערוך בדיקת מי שפיר שמטרתה לאבחן מחלות גנטיות בעובר. הבדיקה מומלצת לכל אישה בהריון מעל גיל 35 או לפי ייעוץ גנטי מתאים. 

החל מהשבוע ה-16 ניתן לערוך בדיקת מי שפיר

בין השבוע ה-16 לשבוע ה-20 נערך סקר שליש שני. זוהי בדיקת דם פשוטה המורכבת משלושה מרכיבים (תבחין משולש) או ארבעה (תבחין מרובע) ומטרתה לקבוע את רמת הסיכון למומים מולדים בעובר, בעיקר מומים של מערכת העצבים, מומים של קיר הבטן ותסמונת דאון.

בין השבוע ה-19 לשבוע ה-25 נערכת סקירת מערכות מאוחרת. זוהי בדיקת אולטראסאונד לאיתור מומים מבניים על ידי סריקה של איברים נבחרים. ניתן לבצע סקירה בסיסית במסגרת סל הבריאות, או סקירה מורחבת באופן פרטי. יש לציין שגם הסקירה המורחבת אינה בודקת את כל איברי הגוף.

בין השבוע ה-24 לשבוע ה-28 נערכת בדיקת דם בהעמסת סוכר 50 ג' כבדיקת סקר לסוכרת הריון. תוצאה של מעל ל-140mg/dl בבדיקה זו דורשת המשך בירור לקיום סכרת הריונית. בנוסף נלקחת ספירת דם בעיקר לצורך מדידת רמת המוגלובין. יש חשיבות גדולה להגעה לחדר הלידה עם המוגלובין בתחום הנורמה עקב דימום אפשרי בלידה. אצל נשים עם סוג דם Rh שלילי תיערך בדיקה לנוגדנים ל-Rh, ואם אין נוגדנים – תינתן זריקת אנטי D בשבוע 28, במטרה למנוע הפלות חוזרות בהריונות הבאים. לעיתים נוהגים לתת זריקת אנטי-D מניעתית, גם ללא הבדיקה.

בין השבוע ה-24 לשבוע ה-28 נערכת בדיקת דם בהעמסת סוכר

בשבוע ה-26 ואילך– איתור דיכאון. ידוע על החמרה של מצבי דיכאון ועל הופעה של מקרי דיכאון חדשים במהלך השלבים המתקדמים של ההריון ולאחר הלידה. הבדיקה מבוססת על שאלון למילוי עצמי בן 10 שאלות וניתן לרוב על ידי אחות מעקב ההריון, אך יכולה גם להינתן על ידי רופא הנשים של האישה.

בין השבוע ה-27 לשבוע ה-36חיסון נגד שעלת מומלץ לכל אישה בהריון בכל הריון. בחודשים הראשונים לחייו של היילוד הוא חשוף למחלת השעלת ולסיבוכיה. לא ניתן לחסן את היילוד נגד שעלת לפני גיל חודשיים, ולאחר החיסון זמן ייצור הנוגדנים הוא כ-4 שבועות. לכן הדרך הכי טובה להגן על היילוד היא לחסן את האם, ובכך לגרום להעברת נוגדנים מהאם לעובר דרך השילייה.

משפחה עם תינוק בריא ושמח. זאת המטרה של מעקב הריון!במהלך השליש השלישי מומלץ לבצע בדיקת אולטראסאונד למעקב אחר גדילת העובר ומנח העובר. קבלת הדרכה על סדר הקבלה בחדר הלידה ובדיקות המבוצעות לאם ולעובר במהלך השעות והימים הראשונים לאחר הלידה.

שבוע 40 ואילך – מעקב מוניטור ואולטראסאונד כל כמה ימים.

במהלך 6 השבועות שלאחר הלידה – להגיע לביקורת אצל רופא הנשים.

שתהיה לידה קלה!

 

Lorem ipsum dolor sit amet

מקורות וקריאה נוספת

  1. מעקב הריון ובדיקות רפואיות בהריון – אתר משרד הבריאות
  2. נוהל משרד הבריאות לאיתור דיכאון בהריון ולאחר לידה – חוזר 3/14
  3. על כניסת החיסון נגד שעלת לנשים בהריון – הודעת מדעת לעיתונות
  4. נוהל משרד הבריאות לטיפול באישה הרה בטיפת חלב – חוזר 24/2014
  5. תדריך למתן חיסון אנטי D לנשים בהריון עם Rh שלילי
  6. בדיקות סקר לנשים בסיכון לנשאות עובר עם תסמונת דאון – חוזר מנהל רפואה 25/2013
  7. מה כדאי לדעת על חיסונים בהריון

האתר מנוהל ומתוחזק ע"י עמותת מדעת

פיתוח: דניאלה קרני-הראל

עיצוב ומיתוג: כרמי אהוביה


תרומה לעמותת מדעת

אנו עושים כל מאמץ כדי להנגיש מידע מבוסס-ראיות ומהימן בנושאי בריאות. אנו משקיעים זמן ומשאבים רבים על מנת שהמידע המובא באתר יהיה העדכני והמדוייק ביותר, מגובה במקורות מדעיים ותואם את הידע המקצועי בתחומים הרלוונטיים. יחד עם זאת, אין במידע שבאתר כדי להוות המלצה רפואית. אנו מעודדים את מי שחפץ בהמלצות ועצות פרטניות בנושאים רפואיים לפנות באופן אישי לרופא/ה מורשה/ית או לבעל/ת רשיון באחד ממקצועות הבריאות הרלוונטיים.

מוזמנים לקרוא עוד על תהליך יצירת התוכן שלנו

הפרטיות שלכם חשובה לנו
האתר של מדעת עושה שימוש בעוגיות על מנת ליצור חוויה נעימה לכל המבקרים, אתם מוזמנים לקרוא על זה עוד ב דף תנאי המשתמש שלנו

Midaat © 2024 | מדעת - למען בריאות מושכלת